Oneironauta

  • logo-oneironauta-rpg
  • Oneironauta

Oneironauta jest nietypową, oniryczną grą fabularną przeznaczoną dla jednej osoby, napisaną do gry w podróży (np. tramwajem albo pociągiem). Gracz wciela się w niej w rolę podróżnika w snach, uwięzionego w nie swoim świecie. Jego zadaniem jest przypomnienie sobie swojego utraconego raju poprzez rozkodowywanie wszelkiego rodzaju napisów, które mija w czasie podróży (np. rejestracji samochodów albo numerów telefonów na banerach).

Gra powstała na dziewiętnastą edycję Nibykonkursu.

O Nibykonkursie

Nibykonkurs jest luźną zabawą kilkudziesięciu polskich autorów niezależnych RPG, którzy co jakiś czas organizują kolejną jej edycję (dotychczas było ich 19 albo 20). Nie jest to prawdziwy konkurs, nie ma w nim bowiem nagród, a wygrana jest tylko umowna – stąd nazwa.

Inicjatywa ma za zadanie wspierać aktywność polskich twórców, jako że zmotywowanie się do napisania pełnoprawnego, niezależnego RPG to spore wyzwanie. Dlatego każda edycja trwa jedynie 7 dni – autorzy mają tydzień na wymyślenie i spisanie swojej gierki. Kolejnym ograniczeniem są także słowa kluczowe, dobrze znane z takich międzynarodowych konkursów jak Game Chef czy 24H RPG Contest. W Nibykonkursie losowane są trzy abstrakty, a co najmniej dwa z nich muszą zostać wykorzystane.

W dziewiętnastej edycji słowami kluczowymi były: czas snu, raj utracony oraz carska Rosja.

Więcej o inicjatywie przeczytasz na poświęconej mu wiki: Nibykonkurs Wiki.

Recenzje

Oneironauta dostaje punkty za nietypowość. Zamiast standardowej gry fabularnej otrzymujemy mały zestaw zasad dla jednoosobowej zabawy wyobraźni. Cała gra mieści się na jednej kartce A4, a tekstu jest może na jeden akapit. […]

Gra podobna jest do zabaw dziecięcych – oto gracz śni, a jego zadaniem jest rozszyfrowanie zakodowanych wiadomości kryjących się za widzianymi liczbami celem odtworzenia realnego świata.

[…] Oneironauta mieści się w tym dziwnym miejscu pomiędzy ścisłą definicją zasad, a pełną wolnością gracza. Jasno oznacza związki pomiędzy cyframi a spółgłoskami, ale jednocześnie daje graczowi tyle możliwości zignorowania czy przeinterpretowania zasad, że trudno stwierdzić, czy mechanika jest do czegokolwiek potrzebna. Można przecież po prostu przyjąć założenie stawiane przez grę i wyjść na miasto bez kartki kodów, bawiąc się bez sztywnych ograniczeń.

Ryk Niedźwiedzia, recenzja z autorskie.wieza.org

Gra, dość uparcie, wyłamuje się bowiem z utartych schematów, przez co trudno mi nawet wyrazić w tym momencie własne odczucia ze, z braku lepszego słowa, sesji w tym systemie. Nie ulega jednak wątpliwości, iż miałem pewne trudności ze zrozumieniem tego, co, gdzie i jak powinno się w niej robić (głównie przy 10 i 51).

Skryba, recenzja z RPG Kepos

Obejrzałem produkcję Darcane’a i trochę mnie wgięło. Albo to ekstremalny kawałek crapu, który udaje, że jest tak zaawansowany intelektualnie, że zwyczajnie nikt nie jest go w stanie ogarnąć, albo gra naprawdę sprytna i mądra, która mnie przerasta, bo naprawdę jestem tępy. Pokręciłem kartką w lewo, w prawo i odłożyłem na bok.

Dwa dni później, na wydruku (drukujcie gry! czytanie z pdfa ssie!) zauważyłem magiczny dopisek: „Gra dla jednej osoby”. I nagle wszystkie puzzle ułożyły się w jedną całość i Oneironauta zadziałał w mojej głowie. To faktycznie dziwny sen, podróż przez tyłomózgowie, jazda na id. Może bardzo szybko stać się nieprzyjemne (niebezpieczne) – wyobrażam sobie, że można przejąć się i uwierzyć we własne wizje. […]

Nie wiem, czy zagram w tę grę. Jako jedna z niewielu, o których słyszałem lub czytałem, budzi we mnie ambiwalentne uczucia. Jest niepokojąca, jak każde dotknięcie id. Nie mogę ocenić tła fabularnego – gra nie daje żadnej meta-treści, nic nie pokazuje między wierszami, nie pomaga w interpretacji. Podoba mi się natomiast jej układ i wygląd – jestem przekonany, że każdy, kto zobaczy tę grę, zapamięta ją. Oczywiście, da się to jeszcze podkręcić, niemniej z wizualizacją Mateusz jest już w domu.

lucek, recenzja z autorskie.wieza.org

Oneironauta

Nietypowe RPG dla jednej osoby, przeznaczone do grania podczas podróży. Gra powstała na dziewiętnastą edycję Nibykonkursu, polskiego konkursu na grę fabularną.

ZAGRAJ (PDF)

Powiązane

do góry
© 2011-2017 k20 Mateusz Nowak